Header Ads

Ruta del suro i el pa amb el bus de la XATIC

Aquest cap de setmana ha arrencat la setmana de turisme industrial de la XATIC (Xarxa de Turisme Industrial de Catalunya) de la que ja us vaig parlar fa uns dies. Dins d'aquesta setmana, es van organitzar per ahir, dissabte, mitja dotzena d'autobusos de descoberta. Aquests autobusos a cegues, ens duien en un recorregut sorpresa que ens duien a descobrir com es fan les coses. Els viatgers només coneixíem el nom de la ruta, així com el lloc i hora de sortida.

Vaig tenir la sort de fer la ruta anomenada Del Suro i del Pa i, ahir al matí, varem sortir des de Girona a passar una jornada d'aventura. Ens van acompanyar l'Ester, com a guia i en Sergi com a xofer; entre tots dos varen fer-nos passar una jornada molt agradable descobrint llocs molt interessants. La nota dissonant només la van donar algunes persones que, havent-se inscrit en la activitat no es van presentar al punt de sortida.

Veien el nom de la ruta, els llocs a visitar semblaven previsibles i no la varem errar. Visitàrem un parell de museus molt interessants que formen part del sistema territorial del mNACTEC (Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya). El bus ens va dur a passejar per l'Empordà. Així, la primera parada va ser a Castelló d'Empúries, on trobem l'Ecomuseu Farinera. Havent dinat la segona visita va ser al Museu del Suro de Palafrugell.

La Farinera de Castelló d'Empúries funcionava gràcies a l'energia del canal del rec del molí. Es tracta d'un antic edifici industrial que conserva la maquinaria de la farinera en perfecte estat de conservació. Durant la visita podem gaudir de la maquinaria que es compon de peces que van des de mitjans del segle XIX fins a mitjans del XX. Gran part de la instal·lació és de fusta té unes necessitats especials de conservació. La guia del museu ens va indicar que totes les tasques de conservació encara es fan  amb productes aptes per instal·lacions alimentaries per si en algun moment es volgués fer funcionar altre cop la farinera.

Pel que fa al Museu del Suro, es troba situat en una antiga fàbrica que produïa tota mena d'objectes de suro. A principis del segle XX el seu producte estrella eren els taps, dels que en fabricaven més d'un milió diaris. Però també feien altres objectes com aglomerats, boies, plantilles, flotadors, etc. Durant la nostra visita no només varem conèixer aquest edifici, del que destaca una gran torre d'aigua metàl·lica de 30 metres d'alçada, també varem aprendre com es feien els taps quan encara no hi havia maquinaria i tota la feina es feia de manera manual i artesana.

Aquest ha estat el primer any que la XATIC organitzava les rutes de descoberta amb autobusos a cegues. Espero que l'activitat es pugui consolidar en aquelles rutes amb més interès i que l'any vinent ens sorprenguin amb noves propostes.