Header Ads

Girona Food & Wine Tour

Aquest cap de setmana el Patronat de Turisme Costa Brava ens va convidar a fer una ruta gastronòmica per Girona. Aquesta ruta, o passejada, per la ciutat va ser guiada per en Marc de Girona Food Tours, qui ens va acompanyar durant el matí i ens va mostrar alguns dels detalls gastronòmics més interessants de la ciutat.

Originalment la ruta anava dirigida a turistes estrangers, però la demanda per part dels catalans ha anat creixent, cosa que fa que, cada cop més, organitzin rutes en la nostra llengua. La trobada va ser al local de Girona Food Toors, que està dirigit per una parella holandesa, en Marc i la Fiona, que fa anys que viuen a Girona i es dediquen a organitzar rutes enogastronòmiques que permeten conèixer el producte del territori. Si voleu fer la ruta no patiu, parlen un català excel·lent.

La primera parada va ser a Casa Moner on ens van oferir el tradicional Xuixo de Girona acompanyat de cafè. Ens van presentar la seva feina, que es centra en productes de qualitat i pans de totes classes, amb fermentacions lentes i massa mare. Nosaltres no varem poder marxar sense endur-nos un bon Pa de Pagès Català (IGP). Per arribar al forn, ens varem entretenir en un dels paisatges més fotografiats de Girona: Les cases de l'Onyar i el Pont (de ferro) de les Peixateries.

Fet el primer mos, va ser el moment d'anar cap el Mercat del Lleó que bullia d'activitat. En alguns moments, mentre coneixíem el producte i les parades, havíem de fer pas a les persones carregades amb les seves compres. Varem estar passejant una estona per les parades, que són l'enveja d'aquells que vivim en pobles on tenim un mercat trist i pobre. Fa venir ganes de carregar la compra de la setmana: Llegums cuits, carnisseries, peix fresc que feia venir gana, pesca salada, espècies, delícies... de tot, i bo!

En algunes parades varem poder tastar els seus productes; ens varem entretenir en tres de concretes: A la Carnisseria Gironell varem tastar la botifarra dolça, producte distintiu del gremi de carnissers, i altres embotits. La parada de El Petit Productor està especialitzada en productes de proximitat, de cooperatives, i de molt alta qualitat; hi varem tastar formatges, melmelades i altres delícies. A la Pesca Salada Mati, varem fer un tast d'esqueixada de bacallà, escalivada, anxoves, seitons i olives. Es pot dir que en la nostra passejada pel mercat gairebé varem fer el vermutet.

Un dels projectes que em va agradar conèixer, va ser el de Local Market. La Irene i la Mariona ens van oferir un seguit de productes de la terra: Olis d'oliva verge extra, formatges, gelees, melmelades... tot maridat amb uns fantàstics vins de Calonge. Ja podeu comptar que per algú com jo, a qui agrada conèixer els productes de cada comarca, una propera visita al seu local és una cosa que ha quedat ben anotada a l'agenda.

Va ser moment de passejar una mica més i allunyar-nos del mercat. Pel camí, una breu parada a Xoco Punt, on fan tota mena d'originals creacions de xocolata. Tot seguit, tastet d'Anxoves de l'Escala, difícil de trobar-ne de millors. Varem degustar les anxoves amb pa amb tomàquet i seitons amb humus de cigró i regat amb un gotet de vermut; una combinació excel·lent. Aquí ens van aclarir que, tot i ser el mateix peix, el que varia és la manera de preparar-lo: l'anxova es macera en sal i el seitó en vinagre.

Unes excepcionals tapes al Restaurant Artusi, van donar pas a la visita a la xurreria de Montse l'Artesana. Feia anys que no recordo haver menjat uns xurros tan bons i tan ben preparats, també ens van oferir porres i brunyols que varem poder acompanyar amb un dit de Ratafia dels Raiers que en Angel Portet ens va portar expressament des de La Pobla de Segur. Pel que fa a la ratafia ja us parlaré més endavant de la visita que els hi varem fer ja fa un temps.

Després d'un matí de tastets i picoteig constant, varem rematar la jornada al Rocambolesc, la gelateria del petit dels germans Roca. Els curiosos gelats s'inspiren en els postres que ofereixen al Celler de Can Roca o en elements emblemàtics de la ciutat, com el Cul de la Lleona, o la Ma de Joc de Trons.

Ja veieu que, sense cansar-nos gaire, podem fer una ruta per Girona tot coneixent i tastant tota mena de productes. Segur que heu agafat un bon grapat d'idees que us animaran a visitar la ciutat, a passejar pel centre i a deixar-vos perdre pels carrerons del barri vell.